Logg inn med Facebook eller Google!

Mikkes aprilresa till Karpathos....

Started by Mikke, 14. Apr 08, 12:46:36

Previous topic - Next topic

maxine

Karpathos vil alltoid være min øy, men Karpathos er også mer enn Pigadia, dersom Pigadia blir for eksempel som Chora på Naxos, velger jeg Lefkas elle Arkassas ...

-POE-

Hur ser det ut på flygplatsen Mikke, har den nya delen öppnats?

//PO
//PO

Niaas

Hei

Har idag  kommet hjem fra en ti-dagers tur til Karpathos og Athen.
Vi fikk høre at det skal bygges 3 nye 5-stjerners hoteller i Pigadia.
De er godt i gang med det store med 250 rom utenfor byen.

På flyplassen tar det nok en god stund til de blir ferdige. Den gamle terminalen er fortsatt i bruk.

Vi var for det meste i Olymbos og Diafani, og også i Olymbos var det masse byggearbeider. Håper ikke det blir for mye der!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Maritza

Hei Mikke. Det har vært et stort krater ved siden av Mediterranean House i mange år. Er det der det store hotellet kommer? Og har de gjort noe på Panorama enda? De skulle jo både bygge ut og shine opp. Regner med at Pelagos er klart til vi dukker opp 25.mai. Hils til Xronis fra Maritza

ROLLE

Hoppeligen blir det med dessa byggen som med allt annat, de vill ej riktigt bara bli av. Dessa stora hotell har Karpatierna talat om i 20 år ? De är en dröm för någon byggherre, som under denna ekonomiskt osäkra tid skulle vara en katastrof för vem som helst. Var skall de ta alla turister ifrån som vill sitta på en klippa i medelhavet, utan elektrisitet, vatten och allt annat som behövs för dessa turister. De investeringar som behövs med allt arbete för att få infrastrukturen i skick tar 10 - 15 år, hur mycket EU sen går med på att betala och vad ? Glöm allt detta, vi som nu har chansen att besöka ön årligen kommer knappast se några jättehotell så länge vi lever. Grekens önsketänkande blir också sanning för de flesta andra, men låt ej detta störa vår sömn.

Tommy

Quote from: \"Tommy\"Halloj Mikke

Antar att det var nåt sånt här du tänkt dig ? ;



Här är det riktigt härligt hojväder idag  :sunny:  , jag svänger förbi Biltema o inhandlar ett par dylika a´19.90 kr stycket, billigt som tusan ju, men dom är väl tillverkade nån stans där lönerna o produktionskostnaderna är låga får man förmoda  :bom:

Ska också passa på att inhandla motorolja, det är dags för lite våröversyn av det mekaniska, så jag får också ta en sväng till Helsingborg o skaffa nytt oljefilter, o så blir det säkert lite fotoferande på vägen  :cyclopsani:

Ha det vidare gott på Karpathos så länge o simma lognt  :flower:

Halloj igen Mikke

För att öka på trafiksäkerheten ytterligare kan det ju vara bra att kunna signalera sin närvaro på vägarna, så jag slänge med ett par tutor också, jag vill ha tigern, så kan du ta hunden, om du inte har något emot hundar förståss  :bom:



Ha det vidare gott på Karpathos, så ses vi om en vecka :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Kanske det finns i hjälm storlek också ? Så kan du o Mikke köra moppe med dehär på huvudet, det skulle vara rena succen på påsken !

Ole


Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Kanske det finns i hjälm storlek också ? Så kan du o Mikke köra moppe med dehär på huvudet, det skulle vara rena succen på påsken !

Bra ide´Rolle, hjälm på huvet är ju också en viktig detalj i trafiken, man ska ju vara rädd om det lilla man har i behåll. Hur är det med hjälmar Mikke ? De här kreationerna skulle ju annars kunna passa och rentav väcka lite munterhet i trafiken på Karpathos, dom kostar 99,90 kr på biltema. Vad säjer du ska vi slå till :D ?

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

sms från Mikke igår kväll ; \"Allt väl. Oljar, målar å hjälper till på Zephyros. Rätt brun redan, o färgfläckig. Å i kväll ska jag skriva 13 vykort.... ack, ack...\"

Kanske jag inte känner igen honom när jag kommer fram till Karpathos på måndag; \"brun o färgfläckig\" :-) ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Hej alla och takk till Tommy som trofast laegger ut mina puerila sms... :D
Idag gjorde jag nog 8-10 timmar pa Garden Villa. Oljade och malade och beskar traed och buskar, hej och ha.. :D Det aer ganska kul, for Andreas och Maria som nu bestaemmer over staellet laemnar over en massa beslut till mej, haha....Och sen aer det forsent.....
Jag skojar,men visst aer det livat att greja i den takt man sjaelv vill, utan att nan lutar sej over axeln. Gjorde slut pa fem liter linolja och tva liter faerg idag. Alla brandslaeckare ar malade roda och aevensa tva brandskap.Alla dorrar och luckor oljade och lampor kollade, etc...De forsta gaesterna till Garden Villa kommer nu pa fredag, sa vi ligger ganska bra till. Nu aer det bara smaerre saker, sa imorrn blir det nog Zephyros Village for hela slanten....Poolen aer tvaettad och haller pa att fyllas och nu ska det baeras upp solsaengar och parasoller.Sen ska vi tvaetta av solpanelerna och ga igenom varje rum. Vaedret har stabiliserat sej och idag rann svetten av mej. En dag smorde jag mej med linolja, da jag inte hade nat annat, men tant Sophia, Andreas svermor, hon trollade fram en flaska Nivea......Igar skrev jag 13 vykort som aer skickade idag.Det tar lang tid, for jag aer vensterhaent, haha......Ju storre stil, ju fortare....:D Det borjar komma lite turister nu och staemningen aer gladare.....Det blev ingen lunch idag, sa jag ska ga och ta mej en chicken souvlaki nu.....Allt vael, jag cyklar och Tommy ska bo i samma lilla hus som mej men eget rum pa Garden Villa.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

Hur ser det ut på flygplatsen Mikke, har den nya delen öppnats?

//PO
...Hej Po, lessen att jag inte backade traden och kollade ordentligt. Jo, snackade med Dino som har pappershandel i backen vid bageriet och han sa att just nu gar arbetet vaeldigt laaaaangsamt pa baegge husen pa var sida om den gamla huvudbyggnaden. Den ena skall funka som avgangshall och den andra som ankomst.Sen rivs den i mitten och daer blir det kontor for administrationen och flyglinjerna.....I september aer det taenkt att den ena av flygelbyggnaderna ska vara klar, men det vete tusan.....
Tommy: ta gaerna med hundarna och hjaelmarna och du far plats...Jag aer med pa vassom helst, vettu.....Det aer bara att tuta och chora... :D
Bakljusen aer viktigast, tror jag.....Fram har jag en ficklampa, sa ta med en san till dej, for tusan hakar.....En gron reflexvest aer heller inte fel, men det har jag en  haengade pa veggen.Helenas morsa skickade med den......Snaell aer hon!!
Yes, det aer det stora gropen vid stranden vid utfarten till Aperi som nu har bebyggts med en groteskt stor byggnad, som effektivt doljer stranden.Hoppas att ingen vill bo daer sa dom far riva......Kanske folk kommer hit for att allt (hittills) varit i fickformat, men nu med hotell pa 250 rum......hur mycket fickformat aer det?? Det aer skillnad pa att optimera och maximera......men det visar sej framledes.....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....