Logg inn med Facebook eller Google!

Reise til hellas i juli/august?

Started by abby, 06. Apr 08, 13:46:48

Previous topic - Next topic

Mixelite

Det ser ut til at det er samme fargene som i katalogen filhellener. Godt poeng det der med at det er bedre å bo der enn å sitte et annet sted og se på det ;-)

Kjekt å vite at det er et ok sted å bo iallfall!

Tjorven

;) Ja, dette hotellet lyser nok opp i hverdagen ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

abby

Tusen tusen takk for mange nyttige svar!
Jeg sitter igrunn igjen med alternativene chios, eva apartement eller karpathos by, hotel ladis.

Er det noen forskjell i klimaet på disse to øyene, eller er det ganske likt? Jeg har leita etter en tabell av noe slag som viser temperaturene her i juli/august, men jeg kan ikke finne noe..

3 åringen så bilde av et esel på øya karpathos, og konkluderte med at det var rette plassen. Hadde det vært så enkelt!  :flower:

Tjorven

Quote from: \"abby\"3 åringen så bilde av et esel på øya karpathos, og konkluderte med at det var rette plassen. Hadde det vært så enkelt!  :flower:

Ja, kanskje er det så enkelt, Abby  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Quote from: \"abby\"Er det noen forskjell i klimaet på disse to øyene, eller er det ganske likt? Jeg har leita etter en tabell av noe slag som viser temperaturene her i juli/august, men jeg kan ikke finne noe..

3 åringen så bilde av et esel på øya karpathos, og konkluderte med at det var rette plassen. Hadde det vært så enkelt!  :flower:

Det blir vill gjetting(nåja, ikke helt. Det jeg mener er at jeg ikke har vært så mange steder), men i juli/august er vel klimaet likt over hele Hellas? Altså, sol sol og atter sol. Eneste variasjonen er om himmelen er blå eller disig... Vet ikke hvordan det er med vinden på Karpathos, så det får noen andre uttale seg om.

Hvis 3-åringen falt for eselet, blir hun sikkert glad for å høre at de finnes på Chios også ;-) Herlig!  :cheers: Hva skal man vel med bamseklubber når småttisen er fornøyd med et esel :-D

 Det er ikke så mange esler vi ser på våre turer rundt på øya, men i tillegg har \"vi\" hester. Mannen til hun som driver minimarkedet som ligger nærmest Evas(med et hestehår på den andre), kommer av og til forbi på hest sammen med noen andre. Ganske staslig med de flott dekorerte salene de bruker!

I høst var jeg ute og spiste sammen med noen hvorav den ene kom på hest. Kjekt, fikk jeg vite, for hesten finner veien hjem selv om kvelden.  :drunken:

abby

Tusen takk, nå må jeg snart bestemme meg!

Jeg lurer på noe annet (hvor er flaue smilyen??), tidligere mener jeg at det sto en lang liste med bilder fra de forskjellige stedene over her på forumet, men nå finner jeg de ikke igjen. Hva har jeg gjort? Husker jeg så feil? :colors:

maxine

mytsberg har lagt ut en link til sine flotte bilder fra Karpathos:

http://www.travelboys.net/

og her er bildene til fellman:

http://flyul.se/karpathos/

Ole

Har lagt inn igjen linkene litt lenger ned på framsiden. Listen er ikke oppdatert. Her er alle bildene i fotogalleriet: http://hellasforum.net/index.php?name=coppermine&cat=1

IngerMarit

Quote from: \"abby\"Tusen takk, nå må jeg snart bestemme meg!

Jeg lurer på noe annet (hvor er flaue smilyen??), tidligere mener jeg at det sto en lang liste med bilder fra de forskjellige stedene over her på forumet, men nå finner jeg de ikke igjen. Hva har jeg gjort? Husker jeg så feil? :colors:

Hei

Jeg var på Karpathos for noen år siden. Stranda inni byen er ikke særlig barnevennlig. Stenete og ikke spesielt  langgrunn. Vi bodde ca 1,5 km utenfor byen og der var det finere strand. Likte forøvrig Karpathos godt. Var på Skiathos da mine barn var 3 og 6 år. Falt spesielt for Skiathos by som er bilfri ! Herlig å rusle rundt uten å måtte leie ungene. Flotte strender også. Hvis jeg ikke husker feil, så var Koukonaries? kjempebra.

Tor-Atle

Hei !

Jeg har jobbet tidligere (1998) som guide på Karpathos, og var med på og få vergina inn i vings sortimen, har vært på karpathos hvert år siden da, og vært så heldig å få bo på Vergina en gang. da mvar vel tvillingene våre 2 år tenker jeg. Og selv om det er en bratt bakke opp, vil jeg si at det er absolutt det hotellet vi har trivdes aller best på uten tvil.

Og selv om det vil skjære noen her i forumet litt i hjertet, så vil jeg for en førstegangsreiser med små barn slå et slag for sunwing. Selv etter å ha jobbet og levd oppi det typisk greske i lange peroder, så er faktisk en av de store fordelene slik jeg ser det at på Sunwing er det buffet, og dermed kort ventetid før ungene får maten (kanskje var / er ungene mine vel urolige, men...) jaggu har jeg vært lei noen ganger å svare på når kommer maten..... + at det er rent og pent og veldig hyggelige folk som jobber der etc. og godt lagt opp mot små barn.
Hva gjør vi i dette landet her ? Skulle ikke vi vært på Karpathos ?

Svein~B

Quote from: \"Tor-Atle\"Og selv om det vil skjære noen her i forumet litt i hjertet, så vil jeg for en førstegangsreiser med små barn slå et slag for sunwing. Selv etter å ha jobbet og levd oppi det typisk greske i lange peroder, så er faktisk en av de store fordelene slik jeg ser det at på Sunwing er det buffet, og dermed kort ventetid før ungene får maten (kanskje var / er ungene mine vel urolige, men...) jaggu har jeg vært lei noen ganger å svare på når kommer maten..... + at det er rent og pent og veldig hyggelige folk som jobber der etc. og godt lagt opp mot små barn.

Sunwing er helt okei til sitt bruk, men akkurat som med All Inclusive som diskuteres i en annen tråd her, så er det slik at man på et slikt anlegg blir skjermet fra å nærme seg det lokale og greske. Man kan være to uker i Hellas uten å ha møtt en greker og etter mitt syn er det nesten en skandale. Dessuten er anleggene så store at om de ligger på et lite sted, så dominerer skandinavene stedet. Greit nok for de som ønsker det, men jeg mener at da kunne man like gjerne reist et hvilket som helst annet sted, for eksempel Tyrkia eller Spania. Om man går på en gresk taverna, så kommer maten mye fortere enn på en hotell-à la carte-restaurant fordi kapasiteten er større i forhold til antall gjester. Man får som regel noe å tygge på nesten med en gang også, brød altså. Jeg har selv bodd på Sunwing og ventet i evigheter fordi kapasiten, og jeg vil også si kompetansen, til servitørene var altfor dårlig. Jeg spiste ikke flere ganger på Sunwing, det ble med den ene gangen, for det var heldigvis andre restauranter i området også, mye mye bedre sådanne.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

polyanna

Det høres ut som en god ide for førstegangsreisere med små barn å velge et barnevennlig (og foreldrevennlig) hotellanlegg, enten selskapet heter Ving, Apollo eller noe annet. Den typen charter behøver ikke bety at man ikke kommer i kontakt med lokalbefolkningen (dersom det er hovedgrunnen til at man faktisk reiser til utlandet som familie med barn).

Sikkert fint med barnebasseng, barneklubb, barnemeny eller hva det måtte være. Stranden i umiddelbar nærhet. Senke stressnivået og slippe all logistikken som følger med i hverdagen ellers.

Har bodd på et slikt anlegg en gang, uten barn og på venninnetur - vi var for sent ute med å få bestilt billigere charter. Riktignok verken spiste eller badet vi der, det gikk buss rett over veien og dessuten var det ikke lange biten til sentrum.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...