Logg inn med Facebook eller Google!

Reise til hellas i juli/august?

Started by abby, 06. Apr 08, 13:46:48

Previous topic - Next topic

abby

Ok, tusen takk!
Jeg synes skopelos såg veldig fin ut, så det er greit å vite litt hvordan det er:)
Kjedelig at stranden er så langt fra hotellet, så da dropper vi skopelos denne gangen:)

Tjorven

Ja, Skopelos er nydelig, men det er det aberet med at man må ta buss/taxi for å komme seg til stranda, så da kan det fort bli mer stress enn kos, kanskje. Men jeg tror dere får det kjempefint enten dere velger Chios eller Karpathos. Lykke til med valget :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

P.s. Glemte Samos, det er også ei flott øy. Har du sett bildene som er lagt inn i trådene og galleriet? Der får du masse inspirasjon, Abby ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Barbro

Var på Chios i fjor..i mndskiftet juni/juli..hetebølge med rundt 40 grader..og vinden så jeg lite til :cyclops: ..
Sørg for å ha aircondition..og bo et sted nært strand..samme hvor dere drar..og nyt ferien med åpne sanser :cheers:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Mixelite

Quote from: \"Barbro\"Var på Chios i fjor..i mndskiftet juni/juli..hetebølge med rundt 40 grader..og vinden så jeg lite til :cyclops: .

Godt poeng! Uansett når man drar og hvor man drar, enten tidlig, midt på det varmeste eller sent, så _kan_ det komme hetebølge! Og så er det viktig å poengtere at det er ikke kraftig vind, men en liten bris. Luften står somregel ikke stille, menes det.

Dessuten er det kanskje lurt som jeg leste forleden(var det her?)å velge et hotell på en topp eller i utkanten av sentrum, slik at vinden kommer godt til. På den andre siden kan man da oppleve som noen venner av meg at pålegget blåser av brødskiven når man sitter ute og spiser frokost ;-)

Quote[Sørg for å ha aircondition..og bo et sted nært strand..samme hvor dere drar..og nyt ferien med åpne sanser :cheers:

Tiltredes!  :cheers:


(Nå har jeg lest gjennom tråden igjen og det var Maxine som kom med rådet om å velge hoteller utenom sentrum. Beklager teflonhjernen min!)

Hilde

Hei igjen abby. Vi bodde som sagt på Vergina i fjor, det var veldig fint og rent. Med et lite barnebasseng, og et litt større.. eneste er at det er noen bratte bakker opp til hotellet. Og det kan være tungt med vogn. Vi tok mye taxi. Ladis har jeg ikke bodd på, men det ligger ikke langt unna strand og den lille koselige byen Pigadia. Min svigerinne ska bo der når vi skal nedover i juli.. hun fikk ikke plass der vi skal bo..

Svein~B

Quote from: \"abby\"Tusen takk for all hjelp! jeg studerer ennå, og har plukket ut noen plasser jeg tror jeg liker. Det jeg ikke er sikker på er hva som er mest barnevennlig.
Ene alternativet er i skopelos by, et lite hotel som heter Denise. Bakdelen er at det er 4 km til stranden.
Eller chios, megas limnionas, Zevios studios eller Eva Apartment.
-samos, pythagorion, Leiligheter New Ionia eller hotel og leiligheter Evelyn
-Karpathos by, hotell Ladis. Eller Vergina.
-skiathos, hotell nicholas
Eller chios by, sea breeze apartements.

Noen som har erfaring med noen av disse hotellene/stedene?
Vi vil gjerne ha det litt barnevennlig siden vi reiser med datteren vår på 3 år. Gjerne sandstrender, og langgrundt.

Innspill?

Jeg vil trekke fram Samos og Chios. Der er det aldri vindstille og det kommer kjølig luft ned fra fjellene i Tyrkia. Jeg vil også si at Pythagorion kanskje er betydelig mer barnevennlig enn de fleste andre steder på Samos. Jeg kjenner ikke bostedene som du nevner. Det er ei fin, langgrunn sandstrand litt øst for Pythagorion (Psili Ammos). Jeg tror nok du må leie bil for å komme dit. Den stranda som strekker er seg vestover fra Pythagorion, kilometervis, bort forbi flyplassen, er også barnevennlig, men ikke fullt så fin og ikke fullt så langgrunn.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

Quote from: \"abby\"Tusen takk for all hjelp! jeg studerer ennå, og har plukket ut noen plasser jeg tror jeg liker. Det jeg ikke er sikker på er hva som er mest barnevennlig.
Ene alternativet er i skopelos by, et lite hotel som heter Denise. Bakdelen er at det er 4 km til stranden.
Eller chios, megas limnionas, Zevios studios eller Eva Apartment.
-samos, pythagorion, Leiligheter New Ionia eller hotel og leiligheter Evelyn
-Karpathos by, hotell Ladis. Eller Vergina.
-skiathos, hotell nicholas
Eller chios by, sea breeze apartements.

Noen som har erfaring med noen av disse hotellene/stedene?
Vi vil gjerne ha det litt barnevennlig siden vi reiser med datteren vår på 3 år. Gjerne sandstrender, og langgrundt.

Innspill?

Långgrunda stränder lämpliga för mindre ikke simkunniga barn ? Då vill jag inte rekommendera Pythagorio, till Psilli Ammos som nämnts här finns det utflyktsbåt, men det blir kanske lite bökigt att ta sig till för att bada med en 3-åring. Skopelos ? En strand finns i byn/hamnen som är långgrund, den är dock inte så attraktiv även om jag inte tror där är speciellt förorenat, annars är det busstransport till stränderna på Skopelos som gäller. Inget bra alternativ med små barn tycker jag. Det bästa av dom alternativ du nämnt här ovan tror jag är Skiathos, fast jag har aldrig varit där, men utifrån vad jag läst av andra forumister som har Skiathos som favorit så tror jag det är ett bra alternativ. Vill tillägga att varken Karpathos eller Chios vet jag något om, då jag aldrig varit där. Men som sagt, om jag hade med en 3-åring med mig till Grekland hade jag gått för Skiathos utifrån vad hört och läst om ön och här på forumet, och hotelet ni valt har ju dessutom pool och det oppskattas säkert av en 3-åring att få plaska runt i :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Quote from: \"abby\"Eller chios, megas limnionas, Zevios studios eller Eva Apartment.

Eller chios by, sea breeze apartements.

Noen som har erfaring med noen av disse hotellene/stedene?
Vi vil gjerne ha det litt barnevennlig siden vi reiser med datteren vår på 3 ...år. Gjerne sandstrender, og langgrundt.


Jeg har ingen kjennskap til Zevios annet enn at jeg vet hvor det ligger(og lurer på hvem som har vært dekoratør  :cheers: ); Litt tilbaketrukket i Agia Ermioni som nærmest har vokst sammen med Megas Limnionas. Agia Ermioni har koselig fiskerhavn, Megas Limnionas har stranden. Fin beliggenhet på hotellet og

Eva har vi bodd på de siste to årene og vi har vært kjempefornøyd! Rolig beliggenhet og for oss som har medbragt brød: Kjøleskap med skikkelig(separat) fryseboks og stekeovn. Rene, pene leiligheter med kjøkkeninnredning som var splitterny i forfjor da vi bodde der. Eva ligger midt mellom Agia Ermioni og Megas Limnionas(teknisk sett i Agia Ermioni, mens den andre halvdelen av bygget som har annen eier ligger i ML). Det har kort vei både til strand, fiskerhavn og alle tavernaene som ligger i de to \"tettstedene\".

Megas Limnionas er hovedsaklig stenstrand med noen innslag av sand(nok til spade og spann). Ute i vannet ligger det et belte med sten før man møter nydelig sandbunn. Det er grunt nok til at 3-åringen kan vasse i strandkanten, det er ikke brådypt men heller ikke langgrunt. Heldigvis. Jeg liker ikke å gå og gå for å komme til knes i vann ;-) Vi har feriert i Megas Limnionas siden yngstemann var 1 år og har aldri opplevd stranden som noe problem.

Stranden ligger nedenfor veien med \"bypark\" mellom så det er god plass for 3-åringen å bevege seg på uten at det er rett i veien. Tavernaene i området(Både ML og AE) derimot ligger tett ved veien, så der må man passe på å ikke slippe poden rett ut! Det er ikke stor trafikk, men en bil er jo nok, så passe på må man. Utrolig trivelige mennesker på tavernaene forresten, så treåringen ville sikkert like seg ;-)

Sea Breeze ligger ikke i Chios by! Det ligger lenger sør enn de andre bostedene, rett ved Agia Fotia som er en av mine favoritter på Chios, men kanskje(jeg får ikke helt bestemt meg) den som er minst barnevennlig av de to. Det blir nok fortere dypt der, selv om det ikke er brådypt. Mange pene sten å leke med :) og strandstoler og parasoller.

Jeg jobber litt for eieren av Sea Breeze(så har jeg sagt fra om det også slik at jeg ikke blir beskylt for å drive snikreklame) og var innom på befaring da jeg var på Chios nå i mars.  Leilighetene er nyoppusset og får stort kjøleskap, nye tekstiler og lamper, nytt tv... Alt virker veldig forseggjort og pent... Flott havsutsikt og som sagt ved nydelig strand, men man bør ha bil når man bor her! Det er en drøy km til hovedveien hvor bussen går(hvis den ikke går ned, men jeg tviler...) Man kan selvfølgelig spasere til Agia Fotia og ta bussen derfra også. Jeg vil nok være tilbøyelig til å være enig med katalogen som beskriver anlegget som mindre egnet for familier med barn i vogn. En del trapper og nivåforskjeller.

Når det gjelder langgrunt og Karfas, så vil jeg bare gjøre oppmerksom på at den er virkelig langgrunn! Laaaangt å gå uten at man går under. Bare for å på en måte sette i perspektiv sammenligningen mellom de tre strendene!

Håper jeg var til hjelp og ikke bare gjorde forvirringen større!

Svein~B

Og du kan vel bekrefte at det aldri er vindstille, Mix?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"Svein~B\"Og du kan vel bekrefte at det aldri er vindstille, Mix?
Jeg tror jeg kan telle på to fingre de dagene hvor det har føltes som om luften har stått stille på de snart 18 årene vi har reist til Chios. :) Det var vel ikke helt vindstille da heller, men nærme. Det var ikke mye bevegelse i luften på Sun Village som befinner seg på en topp iallfall. Chios kalles ikke vindenes øy for ingenting ;-) Om det blåser like mye på de andre øyene aner jeg ikke, men det du sier høres jo sannsynlig ut.

filhellener

Quote from: \"Mixelite
Jeg har ingen kjennskap til Zevios annet enn at jeg vet hvor det ligger(og lurer på hvem som har vært dekoratør  :cheers: ); [/quote
:iconbiggrin: nå måtte jeg bare finne fram Chios albumet   :iconbiggrin:

- vi reiste uspesifisert med Ving i -99 og bodde på Zevgios, og først må jeg si at det var et veldig b r a sted å bo  :icon_smile:

Etter først å havne i underetasjen på Hotel Sunrise rett nedenfor fikk vi flytte til 3 etg, og flott utsikt, på Zevgios uten å betale noe ekstra.

Vi bodde der det er lilla vegger og rødt tak og stolper på balkongen!
- måtte nevne det, fordi det kan se ut som det er samme aprikosfarge som på veggen, men det var kirsebærrødt  :bom:

- og dekoratøren, Mixelite, montro det ikke var Zevgios selv  :iconbiggrin:

I alle fall fortalte guidene at de hadde fått sjokk da de kom til - 99 sesongen og så hotellet  :cyclopsani:
Året før hadde det vært helt h v i t t !
Uansett, vi syntes det var flott å  b o  der med utsikt derfra, i stedet for å ha utsikt dit  :iconbiggrin:  Er det samme farger fortsatt eller ?

Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...