Logg inn med Facebook eller Google!

Aten 29.06. 2022

Started by marjana, 30. Jun 22, 23:07:22

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg hadde god tid, en hel dag i Aten, før jeg skulle dra hjem. Det var veldig varmt, så jeg gikk i skyggen ved Hadrians bibliotek og opp til Anafiotika, tilbake rundt Vindenes tårn, og rundt på Monastirakis Flea Market.

Legger ut bilder fra loppemarkedet. Der har de jo alt mulig til salgs, og de har jo en del fine, gamle møbler og andre antikviteter, og ikke minst en utstoppet gås! Det hadde sikkert vært noe å ta med seg på flyet!
Glika i zoi

kaka

Synes jeg ser deg med gåsa på fanget, ja :smile12:
KariK

marjana

01. Jul 22, 17:18:47 #2 Last Edit: 01. Jul 22, 17:24:03 by marjana
Ja, kaka. Med vingene ute, så tar det tre seter på flyet bare for gåsa. Det var en utstoppet rev der også som så opp på gåsa, så da må vi ha tre seter til. Ett for meg, to for reven, og resten for gåsa.

Norwegian har vel spesialbagasje for dette?
Glika i zoi

kaka

Men, hvis reve spiser gåsa, trengs "bare" tre seter, - og en bærepose til fjæra 
Quote from: marjana on 01. Jul 22, 17:18:47Ja, kaka. Med vingene ute, så tar det tre seter på flyet bare for gåsa. Det var en utstoppet rev der også som så opp på gåsa, så da må vi ha tre seter til. Ett for meg, to for reven, og resten for gåsa.

Norwegian har vel spesialbagasje for dette?

Men, hvis reven spiser gåsa trengs "bare" tre seter, - og en bærepose til fjæra :)
KariK

Ole

Fint gjensyn med Monastiraki-loppene! :) Flere bilder er alltid velkommen. :)

marjana

Det var en grunn til at jeg hadde en hel dag i Aten før jeg skulle dra hjem. Da jeg dro fra Oslo, så sjekket jeg inn på internett hjemmefra, fikk bagasjelapper og skannet bare koden i sikkerhetssjekken på Gardermoen. Lenge etterpå så merket jeg at jeg hadde glemt passet hjemme! Ingen spurte etter det på Gardermoen, og det var jo for sent å gjøre noe med det etterpå.

I Hellas så mailet jeg den norske ambassaden i Aten, som svarte at enten så måtte jeg få noen til å sende meg passet i kurier post, eller så måtte jeg få et nødpass. Jeg avtalte å få et nødpass, og fikk en time kl 11 på den norske ambassaden dagen før jeg skulle dra hjem. Nødpasset kostet 160 euro!

På ambassaden var det en norsk, hyggelig mann som utstedte nødpasset. Selv om jeg ikke hadde mistet passet så blir det normale passet makulert når man får et nødpass. Jeg skal dra til Lisboa i 11 dager neste mandag, og lurte på hva jeg skulle gjøre siden det tar opptil seks uker å få et nytt pass, og jeg ikke har et nasjonalt ID-kort. På grunn av den spesielle situasjonen angående å få nye pass, så varer nødpasset mitt ut hele juli, heldigvis! Normalt varer det kun for en reise.
Så jeg søker vel kun for et nasjonalt ID-kort når jeg er tilbake fra Lisboa, for jeg har planer om en ny tur til Hellas i september. Får se hva de sier hos politiet.

Heldigvis så gikk det jo veldig greit å få et nødpass, og jeg måtte bare dra en dag tidligere fra Syros, og fikk til gjengjeld en hel dag i Aten til å se meg om. Det er mange år siden sist jeg var innom Aten, forresten.

Så, dette var en dyr lærdom, men en stor takk til den norske ambassaden i Aten som fikset dette kort og greit uten mange dager å vente osv.
Glika i zoi

kaka

Det var heftige saker!
KariK

marjana

05. Jul 22, 21:46:25 #7 Last Edit: 05. Jul 22, 21:50:50 by marjana
Med nødpasset godt forvart så ble det som nevnt tidligere en tur rundt opp fra Monastiraki, i skyggen rundt de romerske ruinene og Hadrians bibliotek, og opp til Anafiotika, og ned igjen forbi Vindenes tårn. Ganske mange kom ned fra Akropolis temmelig varme, så det var fullt av folk i skyggen på restaurantene nedenfor Akropolis.
Her er kommer noen bilder:
Glika i zoi

marjana

05. Jul 22, 22:08:50 #8 Last Edit: 05. Jul 22, 22:19:22 by marjana
Anafiotika.
Glika i zoi

marjana

Videre gatelangs.
Glika i zoi

marjana

Nedover til Monastiraki igjen.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...