Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes og Kardamili våren 2017

Started by Katherina, 09. Nov 18, 18:30:28

Previous topic - Next topic

Katherina

 :juble: Jeg tar oppfordringen fra Dag Staalesen. Ja, det er lenge, altfor lenge siden jeg har latt høre ordentlig fra meg her inne.  ???
Jeg får begynne der jeg slapp sist gang jeg hadde en reisebeskrivelse her i Forumet.
Da må jeg så langt tilbake som til våren 2017. Som alltid på våren, var det frodig og vakkert med en fin friskhet i naturen og mye blomstring. Vi hadde fine dager både i Kardamilli og rundt på Peloponnes.
Jeg begynner med litt inntrykk fra Kardamili.

Det var midten av april og enda litt godt med langermet på morgenen.


Judastreet på Pierides og andre steder blomstret vakkert




Det var fortsatt litt snø på "Profeten"




En av Annas vakre blomsterbuketter






Pierides








Katherina

 :bye: Denne gangen var vi i Kardamili fra 20.april til 11.mai, altså i 4 uker og vi hadde god tid til å farte litt rundt.  :)
Den tredje dagen, som var søndag, skrev jeg i dagboka mi: "Det er søndag, klokka er 14:10 og sola skinner fra en skyfri himmel. Det er deilig å kroppen min,Endelig!  ;D Til nå har det vært litt kjølig og regent en stor del av dagen. Det meldes bedre vær og mindre vind. Slikt vær gir en myk start på ferien. Rundt meg er det stille. Bare naturens lyder. Sverre er ute og går en tur i fjellet." Den første uka ble rolig og vekslet mellom turer rundt i nærmiljøet eller i fjellet, timer på stranda eller bare i ro på Pierides.
:sol: Det er godt å komme seg litt rundt. Se noe annet. Torsdag 27.april, grytidlig på morgenen satte vi oss i bilen med kurs nordover på Peloponnes. Dagens mål var den lille sjøen Lake Doxa. Vi hadde vært der en gang tidligere og ville veldig gjerne tilbake, Dessuten hadde vi ikke vært i klosteret som ligger litt ovenfor sjøen. Det er en fryd (bortsett fra bomstasjonene, men det er vi vant med) å kjøre på motorveien nordover og resten av veien over fjellet og mot Doxa er bra, så vi kom raskt fram.


Underveis til Lake Doxa











Så var vi framme. Den lille, oppdemmede innsjøen lå der like vakkert som vi husket den. Denne gangen ga det kanskje et enda vakrere inntrykk fordi det var vår og på fjellene som omkranset innsjøen var det flere snøklatter. Doxa ligger på 900 moh og vest i regionen Korint. Den nærmeste landsbyen heter Feneos.












dag staalesen

Så frodig og vakkert det er der.

Katherina

 :kd66:Ja, Dag, det er virkelig vakkert der. Innbyr til stillhet og avslapping. :)

??? Vi parkerte oppe ved veien og da jeg åpent bildøra hørte jeg en intens, nærmest kvekkende lyd!  :o "Hva i all verden, var dette?" Jeg hadde aldri hørt maken. Sverres som hadde gått i forveien ned til vannkanten, vinket på meg og ga meg tegn til å være stille.



Jeg får dessverre ikke lagt inn videosnuttene, fordi de er for store. Men dette synet møtte meg.
Det lå noe i vannskorpa. Hele vannskorpa beveget seg og boblet. Et stort stykke. Det var som det kokte.



Jeg gikk nærmere.  :winking: Da forstod jeg!  ;D Det var frosker! Det krydde av dem. Sikkert flere hundre. Og, de var i elskovsrus!  ;D
Der stod midt i et av naturens underverk. Ja, jeg kaller det underverk. For frosken føltes det sikkert slik. Det er sjelden man før oppleve akkurat slike ting og vi var helt betatte.
Jeg må jo, fortelle at som jentunge var jeg litt i overkant interessert i små dyr og frosk stod høyt på lista. Så med ett var jeg tilbake der.
Jeg stod som paralysert. Var i min egen lille boble og jeg behøver vel ikke fortelle at det ble en del knipsing. Men det var ikke lett, for så fort jeg rørte bare litt på meg, så ble det helt tyst.





Ikke alle bilder er like skarpe, men la gå



;) Det får være nok av froskeeventyret. Jeg forsøkte ikke å kysse noen. Den prinsen jeg har er mer en bra nok. Man vet jo hva man har.
Så oppmerksomheten vendes mot hestene, som gikk og gresset.





Vel dette får vel også bli med.




I dyp konsentrasjon




Katherina

 :o Litt uoppmerksomhet. Det siste skulle vært høyre opp, men teksten. passer jo. Disse var vel også i dyp konsentrasjon. ;D

dag staalesen

Kjempefine bilder og gode kommentarer.

Katherina

 :kissand: Takk, Dag! :)
:)På en liten tange ute i sjøen ligger det en knøttliten kirke, Agios Fanourios. Den er en del av et kloster, Paleomonasterio Agio Georgios / Ag. Georgios Feneos,  som lå her tidligere. I 1693 var det flom i Feneos regionen og man så nødvendigheten av å flytte klostret høyre opp. Klosteret har en interessant historie og er du interessert i å vite mer kan du søke på Pheneos Monastery.
Jeg tok ingen bilder av kirka denne gangen, men har noen fra turen i august 2013.




Vi kan skimte klosteret i åssiden





Vi hadde ikke besøkt klosteret sist vi var her og benyttet anledningen denne gangen. Det lå vakkert til i skråningen med nydelig utsikt over sjøen og naturen rundt.











Katherina

 :) Vi titter litt inn i den vakre kirka. Den er rikt utsmykket med nydelig og forseggjort treutskjæringer og en gedigen lysekrone.
Det var rett etter St. Georgsdagen og det hang enda pynt etter feiring både inne i kirka og utenfor.














Vi ble tatt i mot på en gjestfri måte og en munk viste oss rundt og lot oss smake på deilig brød og rosesyltetøy.
Han fortalte at han hadde vært i Norge og jobbet på et aluminiumsverk.





Katherina

 :99wywy: Da forlater vi Lake Doxa for denne gang. Etter en bra overnatting i Ancient Korint på et lite, privatdrevet overnattingssted, som vi har bodd tidligere, satte vi kursen mot øst og sørover. Dagens mål var den lille halvøya, Methana. Vi hadde vært der i april 2014. Den gangen hadde vi konsentrert oss om å gå opp i vulkankrateret. Vi likte oss på Methana og hadde lyst til å se mer av halvøya.

Jeg legger inn et kart. slik at dere kan få se hvor de forskjellige stedene som vi besøkte på denne turen ligger.



Det var tid for sitrusfrukt og i dette området dufter det av sitrusblomstring overalt og trærne henger tunge av frukt.  :D



Underveis passerte vi et oppdrettsanlegg for sjømat. Lurer på hva de dyrker her. På kartet heter det Selonda








Veien videre


Vi er kommet over på Methana og ser ned mot blant annet Vathy, hvor vi overnattet. Veien vi kjørte på langs kysten ses på den andre siden.


Et tilfeldig hus. Fikk lyst til å ta bilde av det

vandrer

Fint å bli med deg på tur Katherina,
setter pris på at du legger ut kart.🤗

dag staalesen

Artig med kart og vi følger med dere på tur.

Katherina

 :99wywy: Takk, Vandrer og Dag! Koselig at dere følger med på ferden.
:sol:Det var deilig å komme ut til Methana igjen. Denne gangen kjørte vi ikke inn til Methana by, men langs kysten til den lille fiskerlandsbyen, Vathy. Her likte vi oss straks. Rusla litt rundt. Da vi kom tilbake dit vi hadde parkert, kom ei yngre dame bort til oss og lurte på om vi hadde lyst på noe å spise. Joda, det var tid for lunsj nå og vi kjente at vi var sultne. Men bare noe enkelt.  ;D Men ble det enkelt? Nei , tvert om. Den ene retten etter den andre kom på bordet. "Vi bestilte da ikke alt dette?!"  Da regninga kom, hadde hun bare  ført opp det vi hadde bestilt! Jo, vi er vant med å få noe attpå. Men maken!  ;D "Tusen, tusen takk!" Så smilte hun og ruslet tilbake til tavernaen. Jo, vi ble mette for resten av dagen.   ??? Jeg pleier jo, nesten alltid å ta bilde av maten, men akk ikke denne gangen.






Før maten kom på bordet




Fra landsbyen ovenfor Vathy, Megalochori












Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...