Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes 2016 - tur til Delfi og litt til

Started by Katherina, 20. Jan 17, 10:59:32

Previous topic - Next topic

bengalow

En liten fråga bara. Kärlekens Höga visa (sv. Höga Visan) skrevs den verkligen av Paulus? Den har tillskrivits Salomo, men har t.o.m. ansetts komma från de gamla sumererna eller egyptierna, enligt nutida bibelforskning... I övrigt en kul beskrivning av det gamla Korinth, med kartor över området. Jag ser fram emot flera brev!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katherina

Hei bengalow!
Du lurer på om det er rett at "Kjærlighetens høysang" kan tilskrives Paulus. Jeg har aldri hørt noe annet. Den er en del av hans 1. brev til menigheten i Korint (kapitell 13.)og en del av den undervisningen han tar for seg om livet i menigheten. I den nyeste norske bibel oversettelsen kalles dette kapitellet for "Kjærlighetens vei".
Salomo tilskrives "Salomos høysang. Om dette er rett, er man ikke enige om. "Salomos høysang" har visse likets trekk med tekster som har sin rot i den sumeriske fruktbarhetskulten. så kan man igjen drøfte hvordan dette stemmer overens med det bibelske synet på fruktbarhetskulter. Uansett så er både Paulus beskrivelse av kjærligheten og Salomos høysang vakker lesing med dybder.

:)Takk, bengalow for hyggelig hilsen og det kommer snart mer. Synes det er fint å kunne dele og få tilbakemeldinger.  ;D

bengalow

Ah, då förstår jag. I Bibeln finns det "Höga Visan" som en egen bok. Det var den jag trodde du menade. Tack för svaret.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Katherina

 :) Vi fortsetter å vandre rundt i den gamle byen.  :)


Bygningen i forgrunn er rester av Bemaen.


Det var her jødene stilte Paulus framfor Gallio som var guvernør i Akaia. De anklaget han for å overtale folket til å dyrke Gud på en måte sopm var i strid med loven. Gallio svarte på følgende måte:"Hadde det deid seg om en forbrytelse eller kjeltringstrek, ville jeg nok tatt opp saken, jøder. Men er det strid om ord og navn og deres egen lov, da får dere ordne opp selv. Jeg vil ikke dømme i slike saker." så jaget han dem bort fra retten. Alle grep fatt i synagogeforstanderen, Sostenes, og julte ham opp like foran dommersetet. Men Gallio brydde seg ikke det minste om det.


Et lite eksempel på hvordan bygningene var kledd i marmor.


Minnestein for Paulus


Fra 2.Korinterbrev 4,17:"De trengsler vi nå må bære er lette, og de skaper for oss en evig rikdom av herlighet som veier uendelig mye mer. Vi har ikke det synlige for øye men det usynlige. "




Perieme fontenen slik man antar at den så ut








Katherina

 :45fjj: Før vi forlater Korint og krysser Korintbukta ved Rio, tar en rask titt innom det arkeologiske museet.
Både de enorme statuene med alle sine detaljer og den løvtynne keramikken og glasskunsten imponerer.


Zeus


Til venstre: Keiser Augustus og ved siden av ham barnebarnet Gaius Cæsar.


Keiser Nero






Mosaikk fra en romersk villa. I midten ser vi Dionysos.








Fra den jødiske synagogen



filhellener

FOR noen BILDER du viser 🤗😍
Gleder meg til du "presenterer" Delfi og Galaxidi 👍
Kari

kari

Så flotte bilder og historier og kunnskap som følger med.
Tusen takk 😀
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Fia

Tusen takk for nok en flott tråd, Katherina! :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Katherina

 :bye: Takk for koselige hilsener nok en gang.
Etter en deilig gresk frokost med bare hjemmelagede produkter, var det tid for å fortsette ferden.
Vi valgte å kjøre utenom motorveien. Vi gjør ofte det for å få sett litt mer av det området vi er i, enn det man får når man bare suser avgårde på motorveien. Veien gikk gjennom flere små byer. Det bar preg av å være et fruktbart med dyrking av alle typer vegetasjon. Blant annet appelsiner og druer. Det var fint å kjøre her og vi var glade for at vi hadde valgt denne veien. Etter noen mil, førte veien opp mot motorveien. Vi var enige om at det var greit nok. Da kunne vi koste på litt. Trodde vi! Men nei! Vi hadde ikke før kommet i gang på motorveien, så var det skiltet med nedsatt tempo og smal vei. Veiarbeid, selvfølgelig. Her ble det bygget ny vei og det er jo bra, men jeg må innrømme at vi ble litt (kanskje ikke bare litt) utålmodige der det sneglet seg av gårde mil etter mil mot Patra. ENDELIG: Rio! Der var brua. Så stor! Et flott byggverk.  :D
Et vakkert syn! Det var en god følelse å kjøre opp på brua å vite at vi skulle over på den andre siden. Vi hadde havet på den ene siden og bukta og lengre inn kanalen. Så var vi der. Nå kunne vi slappe av dagens mål var Galaxidi og lunsjstoppet var planlagt i Nafpakto. Her tenkte vi å ta oss god tid og spise en god lunsj, ikke bare en vanlig "Lauvstadlunsj" i en eller annen park.  :)
Vi hadde lest at Nafpakto var en pen by med en avslappende atmosfære. I omtalen stod det at den var en av de mest pittoreske byene i Hellas. Den har en sjarmerende liten havn og på toppen troner en gammel Venetsiansk borg og herfra var det flott utsikt mot bukta og over mot Peloponnes. En tur opp dit skulle vi av sette tid til. Borgen skulle være godt bevart og en av de vakreste i Hellas. Den påbegynt allerede rundt år 455 f.Kr og hadde beskyttet byens innbyggere i flere av krigene som hadde funnet sted i området. Blant annet under et stort sjøslag i 1571.
Landskapet var frodig og de små byene vi passerte var koselige med pene hus og nydelige hager. Langs hele veien lå den glitrende, blå Korintbukta, som viste seg fra sin beste side denne dagen. Så dukket Nafpakto opp. Men hva var dette? Her var det liv!!! og ikke bare liv, men også en tett trafikk. Hadde vi trodd at vi skulle komme til en litt søvnig kystby, så måtte vi tro om igjen.  ??? Det var bare å følge strømmen av biler og enda mer, mye mer tohjulinger. "Oj, der gikk veien opp til borgen!" Ja, det får bli en annen gang. Nå var det viktigst å komme seg gjennom den trange byen og å finne en parkeringsplass. "Se der!" Ut fra et forsamlingshus kom mange mennesker i nasjonaldrakter. "Hva skjer'a?" Helt på utkanten av byen fant vi en parkeringsplass og nedenfor den en lang strand. Hva med lunsjen? jo, den ble på Lauvstad vis. Vi bretta ut duken og nøt måltidet.  På spaserturen inn til byen og ned til den lille havna, var vi glade for at vi hadde valgt den løsningen. Det yret av folk overalt. Rasten i Nafpakto ble annerledes enn ventet, men byen er absolutt verd ett nytt besøk.




Enden av brua ved Rio (Patra)


Enden av brua ved Antirrio


















bengalow

Ja, där kan se vad som skiljer "tro och verklighet". Jag upplevde aldrig Nafpaktos som stökig, fast trafiken var intensiv på den smala huvudgatan och strandvägen. Men en sömnig landsby har det sällan varit. Framför allt är det väldigt många grekiska turister där. Det ger en visst prägel, som skiljer sig från vanliga turistställen. Vi njöt av staden och dess liv, och stannade en eller två dagar extra. När vi sedan kom till Patras, så ville vi tillbaka...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Kabi

Moro å følge dere på turen! Hyggelig gjensyn med Nafpaktos :) Vi havnet midt i bryllupsfeiring, med bil-og motorsykkelkortesje tuuutende gjennom byen ;)

dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...