Logg inn med Facebook eller Google!

Egiali, Amorgos

Started by Svein~B, 26. Nov 10, 17:39:59

Previous topic - Next topic

Svein~B

Egiali er en havneby nord på Amorgos. Byen har en stor, nydelig sandstrand som jeg skal vise bilde av senere. Den er stille og fredelig, men det er likevel mange serveringstilbud av forskjellige slag og noen butikker. Det er minibank ved ferjekaien. Det er to bilutleiefirmaer på havna. Det er reisebyrå som selger billetter til alle ferjene. Det er forskjellige slags overnattingstilbud. Byen er et flott utgangspunkt for utforskning av den nordlige delen av øya med fine fjellandsbyer og gode muligheter for fjellvandring.

Her, på Hotel Yperia, hadde jeg tenkt å bo, men det fantes ikke ledige rom. Det er fortsatt mitt førstevalg hvis jeg skal til Egiali igjen. Jeg fikk veldig godt inntrykk. Det virker som det er forholdsvis høy standard, men prisene på hjemmesida virker ikke avskrekkende på meg i hvert fall. Det ligger ved hovedveien til Chora og Katapola, men det er lite trafikk. Hotellet har frokost inkludert i romprisene og de har et lite basseng so dere ser på bildet. Det er cirka 100 meter til sentrum og 200 meter til stranda.

http://www.yperia.com/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er bystranda i Egiali med havna og byen i bakgrunnen. Stranda er stor og består av lys, finkornet sand. Det er god plass. Det er ingen solsenger eller parasoller her, men en del trær kaster skygge over den bakre delen av stranda i det området som ligger nærmest byen. Det er noen serveringssteder rett på den andre sida av veien som går bak stranda. Det er lite trafikk. Det er bare langs den delen av stranda som ligger nærmest byen det går vei. Videre bortover må du gå i sanden eller gå langs veien som går 100 meter ovenfor. Det er volleyballnett på den delen som ligger nærmest byen. Ellers er det ingen fasiliteter. Butikker fins i sentrum.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Jag tyckte om Egiali när vi var där i somras. Vill gärna stanna lite flera dagar där om vi åker tillbaka till Amorgos så småningom :bom:
Det var fint och besöka byarna ovanför på bergen också :bom:

Riitta

Svein~B

Her ser vi litt av utsikten fra der jeg bodde. Til venstre ser vi ferjekaien. Ovenfor den ser vi Hotel Aegialis som er ett av de bedre hotellene på øya. Midt i bildet har vi Mike\'s Hotel som er blant de mest sentrale hotellene i Egiali.

Vi ser også nedre del av det jeg vil kalle bargata. Den går rett opp fra ferjekaien. Der er det fint å sitte og vente på ferja. Du har utsikt, så du kan vente til du ser ferja med å gå til kaien.

Oppe til høyre i bildet ser vi fjellandsbyen Tholaria som er vel verdt et besøk. Det går buss dit seks ganger om dagen fra havna. Busstidene står på et skilt på busstoppen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Är detta Yperia? Isåfall bodde vi hotellet ovanför, som heter Pelagos :bom:




Riitta

Svein~B

Det stemmer nok det, Riitta  :)  Der hadde du vel fin utsikt til mer enn Iperia?

Her er vi på hovedgata. Det er ei gate som går like ovenfor havna, parallelt med havnepromenaden.

Til høyre i bildet ser vi mitt favorittspisested i Egiali. Der var det fullt hver kveld. Jeg var der flere ganger om dagen og drakk kaffe, for de hadde god kaffe der.

Rett over gata ligger den ene av byens to supermarkeder. Det andre ligger skrått bak fotografen, ikke mange metrene unna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Lakki Village er et bosted med relativt høy standard. De har rom, studios, leiligheter og småhus. Beliggenheten er praktfull, direkte på stranda. De har et flott bassengområde med solsenger og parasoller som dere ser, og taverna på anlegget. Avstanden til sentrum er cirka 300 meter.

http://www.lakkivillage.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Solnedgangen er vakker i Egiali. Jeg kunne se den fra balkongen min. Bargata er også et ypperlig sted å se solnedgangen fra. Derfor kalles den faktisk Sunset Boulevard. Dette bildet er tatt fra den øvre veien, cirka 200 meter ovenfor sentrum.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er litt av utsikten fra balkongen min. Det er hovedveien mot Chora og Katapola vi ser. Til venstre i bildet har vi Hotel Agnadi. Bostedet til høyre heter Hotel Filoxenia.

http://agnadi-hotel.amorgos.net/
http://www.amorgosfiloxenia.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi tilbake på hovedgata. Denne gangen ser vi motsatt vei i forhold til sist. Nå er favorittspisestedet mitt til venstre og supermarkedet til høyre. Hitenfor supermarkedet er det en butikk som selger vesker og sandaler. Det andre supermarkedet ser vi lenger borte i gata.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har jeg snudd meg og tar bilde motsatt vei, videre bortover hovedgata, i retning \"Sunset Boulevard\". Gata blir smalere og smalere bortover her. Midt i bildet ser vi selvsagt byens kirke. På hjørnet til høyre ser vi byens reisebyrå. De selger billetter til alle ferjene, både fra Egiali og Katapola.

Aegialis Tours, til venstre i bildet, er også et reisebyrå, men så vidt jeg kan forstå bare for innkommende reiser. Det er samme firma som driver Aegialis Hotel, men de driver også med bilutleie og turistbusstrafikk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er det siste stykket av hovedgata før bargata som går opp til venstre bortenfor åpningen vi ser midt i bildet. Dette er rett bak Mike\'s Hotel.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...