Logg inn med Facebook eller Google!

Amorgos

Started by Svein~B, 03. Nov 10, 18:56:10

Previous topic - Next topic

Svein~B

Amorgos er den østligste øya i Kykladene. Den ligger sørøst for Naxos og Småkykladene. Den er det jeg vil kalle en mellomstor øy.

På dette bildet ser vi over fra havnebyen Katapola mot Xylokeratidio som ligger på den andre sida av bukta. Dette er gjerne noe av det første man ser når man kommer i land. Bildet er tatt grytidlig om morgenen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

5ifamilien

Mer Amorgos :cheers:  Jeg satt meg godt til rette i stolen og tenkte \"Herlig en ny stråd fra Amorgos\"! Flott bilde - det kommer kanskje mer... ;-)

Tjorven

Dette var stemningsfullt, Svein  :D  (og det er fler enn 5ifam som har tenkt seg til Amorgos neste år   :cheers:  så bare pös på du)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Takk for hyggelige kommentarer, 5ifamilien og Tjorven  :)  Ja, jeg gjør som jeg pleier og poster ett og ett bilde med litt informasjon.

Katapola er den viktigste havnebyen på Amorgos. Øya har ikke flyplass, så du er nødt til å komme sjøveien hvis du skal dit. Til høyre ser vi akterenden på Blue Star 2 som kom fra Pireus og skal videre til Rhodos.

Katapola er hjemmehavn for Express Skopelitis som vi ser midt i bildet. Hun går for det meste i rute mellom Amorgos og Naxos via Småkykladene. Noen dager går hun også innom Egiali lenger nord på øya og Donoussa. En gang i uka går hun tur/retur Santorini.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Härligt med Skopan :bom: Vi bodde alldeles intill där hon låg över natten. Man såg rakt in i båten :bom:

Riitta

5ifamilien

Quote from: \"Riitta\"Härligt med Skopan :bom: Vi bodde alldeles intill där hon låg över natten. Man såg rakt in i båten :bom:

Riitta

Hva heter stedet dere bodde på - ok sted? :-)

Riitta

Stället heter Pension Amorgos och var helt ok :bom:  Vi var ju bara 2 personer. Jag vet inte om det finns så stora studios att eran familj får plats!

Riitta

5ifamilien

Quote from: \"Riitta\"Stället heter Pension Amorgos och var helt ok :bom:  Vi var ju bara 2 personer. Jag vet inte om det finns så stora studios att eran familj får plats!

Riitta

Takk :-) De begynner å bli så store at vi kan ha to rom siden av hverandre - gjør utvalger større!

Riitta

Då skulle det ju fungera bra :bom:  

Riitta

Svein~B

Riita sier at hun så rett inn i båten, Express Skopelitis eller \"Skopan\" som hun kaller den, fra balkongen sin. Det gjorde jeg også, men fra gateplan. Her ligger den lille ferja på sin faste kaiplass og de holder på å gjøre den klar til dagens tur til Santorini.

Du bodde vel i bygningen til høyre, Riitta?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Ja Svein, vi bodde i byggnaden till höger, uppe i andra våningen :bom:

Riitta

Svein~B

Det ligger tre små byer innerst i den bukta som Katapola ligger ved. Jeg har allerede vist dere bilde av Xilokeratidi som ligger rett overfor Katapola. Imellom dem, helt innerst i bukta, ligger Rachidi som vi ser bilde av her. Det er ikke langt mellom de tre byene.  Det er cirka 300 meter fra sentrum i Katapola til sentrum i Rachidi og cirka 600 meter fra sentrum i Katapola til sentrum i Xilokeratidi. Dette bildet er tatt fra Xilokeratidi tidlig en morgen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...