Logg inn med Facebook eller Google!

ekte tzatziki

Started by eva, 06. Jul 08, 11:13:05

Previous topic - Next topic

operafantomet

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"xristina\"Hjelper jo ikke stort, og antagelig kommer jeg ikke til å kjøpe den igjen - for \"det skal være synlig agurk\" holder ikke for mine krav! ;-)

Kjære Xristina, du ser jo denne saken på helt feil måte! Det er jo helt klart sosialt fremmende og underholdende! Tenk hvor mye glede vi kan ha av å leke \"finn agurken\". Med en liten premie på lur, kan det jo bli like stas som grøten på julaften!

Hi-hi-hi, du sier noe....

Jeg er svært fornøyd med de store \"bøttene\" med yoghurt som heter \"Gresk yoghurt\" og \"Tyrkisk yoghurt\". Disse: http://www.matvareguiden.no/matvare6455.asp

Brukte den greske til tzatziki i går, og den hadde helt perfekt konsistens og god smak. Tror den ble kjøpt på Meny (men ikke sitér meg på det...). Vanligvis bruker jeg yoghurt naturell og kaffefilter, men overnevnte yoghurt anbefales!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

xristina

Jepp - den bruker jeg også - når jeg finner den. :-) Men den har de jo ikke overalt, og da duger Tines matyoghurt bra!

Det var en knakende god idé det der, Mix! :-D

Jeg svarte damen på Tine at \"synlig agurk\" holdt ikke for meg, og var frimodig nok til å sende henne en oppskrift på tzatziki, slik jeg lager den... (ligner veldig på den som ligger først i tråden her, men jeg har nok litt mer agurk, og noe mindre hvitløk). Damen påstår at ho liker å lage gresk mat selv, og at man selv i Hellas kan oppleve å få varianter av denne, om man kjøper fabrikklaget og på taverna. Det har ho selvsagt rett i - men agurk er nå alltid med! ;-)

Sigbjorn

Lurte bare på en ting her:

Hva er egentlig \"tzatzikitilsetning\"?
Kunne Tine gi noen forklaring på hva det var for noe?

Vi har vel funnet ut at den greske måten å lage det på er den beste uansett. Vi bruker enten norsk youghurt silt gjennom kaffefilter eller tyrkisk eller gresk youghurt som vi får i \"innvandrer\"butikker her i byen.

Det vi forresten la merke til på Kreta var at vi ofte fikk raspet agurk i stedet for ternet agurk. Agurken ble brukt uten skall i salaten. Vi har skaffet oss en appelsin/sitronrasp som vi kan raspe tynne striper av agurkskall for å  ha i tzatzikien.

Tzatzikitilsetning minner meg om noe en som en gang jobbet hos Nora fortalte. De \"laget\" appelsinjuice. De brukte appelsinjuicetilsetning som de blandet tilsatte vann. Et clou der var at det var plast i den juicen som lignet på apppelsinkjøtt. Denne guggen ble faktisk solgt til arabiske land i pulverform.

Sigbjørn
Δεν πειραζει

Mixelite

Ternet agurk i tzatzikien har jeg aldri fått. Alltid raspet. med eller uten skall. Er det vanlig med terninger?

bengalow

Jag har heller aldrig hört om gurktärningar. Det skall vara skalad och \"raspad\" gurka. Den skal tillsättas sist, och serveras direkt, annars får man inte den \"krispiga\" gurkan, \"al dente\" som italienarnarna säger, vilket är hela idéen med tzatsiki. Om man köper tzatsiki på burk, så blöts gurkan upp, och blir inte som den skall. Gör den själv, enklare kan det inte bli!!!
Men fy bubblan för vitlöksbomber - det skall alltid vara med måtta! Nästa gång skall vi prova Camillas o.a. tips om en skvätt olivolja i den!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

xristina

Jeg har heller aldri fått med terninger - og aldri sett det... Alltid fått den raspet både med og uten skall. Det kommer litt an på om det er tynt og greit og spise, eller tykt og \"seigt\". Det avgjør også hvorvidt jeg skreller agurkene eller ikke når jeg lager den selv. :-)

Tzatziki-tilsetning får man jo kjøpt overalt i Hellas. Ferdig krydderblanding som man kan røre inn i yoghurten sammen med agurken. Nå tror jeg ikke at Tine har vært i Hellas og kjøpt den, men...

Admirala

For øvrig høres ordet tzatzikitilsetning som noe skikkelig vemmelig. Sånn sett er det jo bra at Tine bare bruker 15 prosent av det.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Michael

...På Skiathos er de begyndt at tilsætte dild i tzatzikien.... :gack:

operafantomet

Quote from: \"Admirala\"For øvrig høres ordet tzatzikitilsetning som noe skikkelig vemmelig. Sånn sett er det jo bra at Tine bare bruker 15 prosent av det.
Hi-hi-hi, du har et godt poeng!

Jeg må si meg enig i at \"synlig agurk\" er et svært diffust begrep. Litt som at en isbit må ha \"synlig is\" for å være en isbit... ;)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

xristina

Jeg tror ikke tzatzikitilsetning er så vemmelig. Tror egentlig det er mye av det samme som krydderblandingen man får kjøpt overalt i Hellas - stort sett bestående av tørket og knust hvitløk og salt... Lukter høgg, men smaker ikke så aller verst, dersom du bruker det i riktige mengder!

brit

Har laget tzatziki i dag...nam,nam. Matyoghurt,masse raspet agurk som får stå og renne litt av tilsatt salt, hvitløk 2-3 fedd (presset)et litte dryss pepper, en liten skvett hvitvinseddik og en skvett olivenolje fra Skiathos. Ble veeeeldig god.
På taverna Thessaloniki på Skiathos får du tzatziki med agurkterninger. Det er det eneste stedet som jeg har fått den med terninger og jeg tror også de bruker dill i. Ok med dill, men personlig synes jeg den er bedre uten. :flower:  :flower:

Smak og behag!!
Men aldri mere Tines!!!!!

Kikki

Som flere av dere måtte jeg også prøve Tine\'s Tzatziki. Den fant overhodet ikke i smak her heller.

Jeg sendte dem også en mail og fikk følgende svar:

TINE Matyoghurt Tzatziki - lite agurk/hvitløksmak

Vi takker for din henvendelse på internett.
Vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra våre forbrukere. Ved lansering
av et nytt produkt er slike innspill viktig for oss. Vi videresender din
tilbakemelding til Merkevaresjef i TINE Markedskategorier, samt vår
avdeling for Forskning og Utvikling. Takk for at du kontaktet oss med
nyttig informasjon.


Med vennlig hilsen
TINE BA
[/i]


Fint at de \"setter pris på tilbakemelding\" men jeg tror nok at også jeg lager selv heretter.

Nå er det forresten under en Skiathos og spise god Tzatziki bl.a.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....