Logg inn med Facebook eller Google!

Turforslag med utgangspunkt i Chania

Started by Ninette, 22. Sep 07, 09:45:57

Previous topic - Next topic

Ninette

Et forummedlem skal på sin første tur til Kreta, og har i den forbindelse bedt om forslag til aktiviteter med utgangspunkt i Chanià . Hun, og hennes reisefølge, interesserer seg for vandring, sykling, natur og hyggelige landsbyer. Jeg tar utgangspunkt i interessene deres når jeg nå svarer.

Konsentrer dere om et område - ikke gap over for mye
Kreta er en stor øy, og det er nærmest umulig å få med seg alt i løpet av en uke eller to.  

I stedet for å gape over for mye, er min anbefaling for en vellykket ferie å konsentrere seg om et mer begrenset område, og heller bli bedre kjent der.

Og hvilket område skal dere så velge? Det finnes mange flotte områder på Kreta, men med interesse for vandring, sykling og hyggelige landsbyer, tror jeg området rundt Sfakia, Argiroupolis og eventuelt Plakias vil passe bra.

Generelt
- Skaff dere et ordentlig kart over området dere skal besøke.

Det beste kartet er Kreta 1 : 100.000 Touristkarte Der Western fra Harms Verlag. Dette får dere kjøpt i hos Nomaden i Oslo, her kan du også bestille pr telefon.

Berndtson og Berndtson har også et fint plastbelagt kart over Kreta, målestokk 1 : 200 000.

Alternativt kan dere kjøpe kart i bokhandel i Chaniá. Turistkartene du får på Kreta, i turistbutikker og hos leiebilfirma, anbefales ikke.  

- Boken 35 turer på Kreta av Julia & Jose Benito beskriver flere av turene jeg anbefaler. Jeg har også hatt stor glede av Sunflowers Western Crete, en bok som beskriver flere flotte fotturer.

- Jeg forutsetter i den videre beskrivelsen at dere har bil tilgjengelig hele ferien. Alternativt kan dere reise med buss, men det krever noe mer planlegging. Bussrutene finner dere her http://www.bus-service-crete-ktel.com/ Se spesielt menyvalget Road Maps der dere kan finne bussruter via veikart.

- Ordne overnatting underveis, det er sjelden noe problem. På denne tiden av året er det mange ledige senger, eneste utfordring kan være at enkelte steder stenger for sesongen ca 1. oktober. Dette gjelder spesielt i turistområdene.

- Ha ordentlige sko når dere går, gjerne lette fjellsko med stiv såle, da det er mye skarpe steiner i kløfter og på fjellet

- På Kreta er det mange planter som stikker, og bukser er ofte et bedre valg enn shorts

- Ta med mat og drikke på vandringene

- Ønsker dere å gå Samariakløften, finner dere mye stoff om denne turen i en egen tråd på forumet.

Forslag til rute

Chania
En kort taxitur fra flyplassen ligger Chaniá. Nærheten til flyplassen gjør at det kan være praktisk å starte eller avslutte Kretaferien med et besøk i denne sjarmerende byen. Chaniá har mye å by på av stemning, arkitektur, museer og shopping, og en dag eller to kan være en hyggelig opplevelse.

Jeg vil opprette en egen tråd om Chaniá, og hva dere kan oppleve der.  

Askifouplatået
Når dere er lei av bylivet, kan dere sette kursen sørøstover mot Hora Sfakion.

Et stopp på Askifouplatået anbefales, her er det virkelig vakkert. I en av de små landsbyene på platået, Karés, ligger et tysk krigsmuseum som er verd et besøk. Se etter skilting langs veien.

Dere kan også ta av fra hovedveien og kjøre inn i landsbyen Askifou for kaffe eller lunch hos Margarita på Taverna Askifou.

Hora Sfakion
Veien videre til Hora Sfakion slynger seg smal og bratt ned mot havet. Utsikten herfra er formidabel.

Hora Sfakion er et knutepunkt for trafikken fra Samariakløfen. Denne landsbyen omtales som alt fra en sjarmerende fiskerlandsby til et totalt usjarmerende sted. Jeg heller mer til den første beskrivelsen, selv om jeg ikke kan huske å ha sett en eneste fiskebåt der.

I Hora Sfakion er det enkelt å finne overnatting. Det skal ikke være nødvendig å forhåndsbestille, men er det utenom sesong (mellom 1. oktober og 1. mai), kan det være fornuftig å sjekke hva som holder åpent.

Se http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/accommodations.html  
Jeg tror Hotel Stavris  er åpen hele året,
http://www.hotel-stavris-chora-sfakion.com/

Loutro
Loutro er en sjarmerende, liten landsby som ligger i vannskorpa noen kilometer vest for Hora Sfakion. Denne lille byen er uten veiforbindelse, hit kommer man bare med båt eller til fots. Jeg vil anbefale at dere tar bena fatt, da denne vandringen går i et flott kystlandskap.

Turen fra Hora Sfakion starter med ca tre kilometer asfaltert vei. Har dere bil, kan dere fint kjøre denne første biten og parkere ved skiltet til Sweet Water Beach, der turen starter.

Turen til Loutro tar et par timer. Aktiviteten i Loutro avhenger av hvilken tid på året man avlegger landsbyen besøk. Hoteller og pensjonater stenger rundt 1. oktober, mens båtene mellom Loutro og Hora Sfakion går fram 31. oktober. Det er uansett fullt mulig å gå fram og tilbake samme dag.  

Båtrutene finner dere her http://www.west-crete.com/ferry-boat-south-crete.htm


Imbros
Ønsker dere å gå Imbroskløften, bør dere ha nok en overnatting i Hora Sfakion.

En vandring i Imbroskløften krever litt organisering rundt transport. Om morgenen, før dere starter vandringen, kan det være praktisk å kjøre bilen til Komitades, der turen ender. Herfra kan dere ta taxi til landsbyen Imbros, som er starttidspunktet for vandringen. Det anbefales å forhåndsbestille taxi allerede dagen før, da det så vidt jeg vet, finnes det bare en eneste taxi i Hora Sfakion, og denne kan det være rift om.

Jeg anbefaler Imbroskløften på grunn av nærhet til bilvei. Jeg har ikke gått denne kløften  selv, men derimot har jeg gått Asfendoskløften, som ligger rett i nærheten. Denne turen var i allefall en flott opplevelse, og jeg vil tro at en tur i Imbroskløften er like bra.

Frangokastello
Etter endt vandring i Imbroskløften, kan dere kjøre videre østover mot Frangokastello. Her er det stille og fredelig, og virkelig vakkert. Frangokastello kan by på en av Kretas vakreste strender og en stor venetiansk festning.

Ønsker dere å overnatte i Frangokastello, vil jeg anbefale Studio Stavris, se http://www.studios-stavris-frangokastello.com/

Argiroupolis
Nå er det på tide å vende nesen inn i landet igjen. Fra Frangokastello skal dere nå kjøre opp på fjellet mot Kalikratis,. Veien opp Kalikratiskløften starter rett utenfor landsbyen Kapsodasos. Bilveien opp kløften er helt ny, og er derfor ikke inntegnet på alle kart.

Fra Kalikratis går veien østover mot Miriokefala og videre til Argiroupolis, en av Kreta vakreste landsbyer.

I Argiroupolis kan dere overnatte på Zografakis, et hyggelig pensjonat som har åpent hele året. Fruen i huset, Elefteria, snakker litt engelsk. Hils henne gjerne fra meg.

I Argiroupolis, og området rundt, er det flott turterreng og mye fint å se, og jeg vil anbefale dere å være her et par dager.

Med utgangspunkt i Argiroupolis, kan dere besøke kirken Agia Filotea, en times vandring fra landsbyen, dere kan dra til Kato Poros og gå tur blant romerske graver og Kretas eldste oliventre. Dere kan også kjøre til Roustika eller Asi Gonia, to sjarmerende landsbyer i samme område.

Veien videre
Har dere fortsatt ferie igjen, vil jeg anbefale å kjøre fra Argiroupolis sørøstover mot Plakias. Her er det mulighet for mange fine turer til fots, beskrevet i boka 35 fotturer på Kreta, idyllisk landsbyliv i Mirthios eller besøk i klosterert Moni Preveli.

Kournas og Kournas Lake
På vei tilbake til Chaniá, kan dere ta en avstikker til Kournas Lake, Kretas eneste innsjø. Dette området er annerledes enn alt annet på Kreta, Kournas Lake må rett og slett oppleves.

Ca fem kilometer videre inn i landet, ligger den flotte landsbyen Kournas. Jeg tror ikke det finnes overnatting her, til gjengjeld kan landsbyen skilte med en av Kreta beste tavernaer, Kali Kardia - Det Gode Hjerte.

Καλό Ï,,αξίδι - god reise!

Har nå korrigert noen av lenkene som ikke fungere.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Admirala

Veldig bra info, Ninette! Takk for det  zwwhhhhaaaxx

Vil komme med et tips til, en liten halvdagsutflukt fra Chania:

Kjøreturen gjennom den utrolig vakre ravinen mellom Perivolia og Theriso er helt fantastisk. Veien går i bunnen av den smale ravinen, sollyset filtreres gjennom rikt løvverk, oleandere spruter av rosa blomster, bratte fjellvegger ruver på begge sider. Ravinen er oppkalt etter frihetskjemperen og statsministeren Eleftherios Venizelos. Den karen ble født i disse traktene, og i Theriso finnes en av Hellas\' mange statuer av helten. Theriso er forøvrig en søvnig liten by, men med en blodig historie: Det var her kretiske og tyrkiske styrker braste sammen i den første frigjøringskampen om Kreta.

Man kan dra videre til Zourva, hvor Emilias taverna har en uforglemmelig beliggenhet på grunn av utsikten derifra. Prøv geitekjeet og nyt det sammen med synet av de vakre fjellene og dalene!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ninette

Takk for hyggelig tilbakemelding - og for turforslaget du kommer med.

Jeg har reist mye rundt på Kreta, men jeg har fortsatt så mye igjen å se og oppleve. Turen du anbefaler skal jeg prøve når jeg reiser til våren. Tusen takk!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Leonora er nå kommet tilbake fra Kreta. Jeg legger med et utdrag av reisebrevet hennes, som jeg har mottatt på e-post. Det hører med til historien at Lappa (også kalt Argiroupolis) er \"min\" kretiske landsby, og Zografakis er innehaveren på pensjonatet \"mitt\".

Jeg skal hilse å si at jeg kjente igjen stemningen med fyring, \"gubben sjøl\", kortspill og den søvnige presten :-) Husets frue var på Peloponnes på reiselivskonferanse, og da hadde \"gubbene\" det fint hjemme uten innblanding av noe slag :-)

God lesning!


Vi fikk en forunderlig start på ferien. I  forkant hadde jeg bestilt rom hos Tereza. Men der var det bare mulig å få et rom mot baksiden, kun en glugge ga lys til rommet. Rom nr 1, som jeg hadde bestilt, var opptatt sa damen i resepsjonen. En nedtur - rommet var samtidig brukt som lagringsrom, hemsen var full av saker og ting, varmeovner og møbler som ikke var i bruk.

Seinere på dagen kom det en mann i resepsjonen. Han mente rommet vårt ikke var bra, og at dama som hadde gitt oss det var generelt gal.
Et annet rom på framsiden kunne vi flytte til, eller få tilbake 5 euro som han sa vi hadde betalt for mye. Vi flyttet. Seinere kom jeg til å kikke i hotellboka. Navnet på personen som hadde bestilt det fine rommet nr 1  - med balkong og utsikt, var en Mr Gard. Så mye tenking måtte ikke til før jeg forstod at Mr Gard og undertegnede var samme person. Vi hadde overbooket oss sjøl.

Siste flytting hos Tereza. Vi ble der i to dager. Nydelig rom og utsikt,  akkurat som du hadde sagt.

Vi leide bil dag nr 3. Et forrykende uvær - regn og storm. Kjørte til Hora Sfakion. Ingenting å gjøre utendørs. Vi spiste lunsj hos Three Brothers. Inn i bilen igjen og videre over fjellene i retning Lappa. 7 grader og tjukk tåke. Vel framme overnattet vi hos Zografakis. Han fyrte for fullt. En stor gammeldags komfyr sto midt på golvet med pipa ut av vinduet. Gubben sjøl var intenst opptatt av kortspill sammen med tre kompiser. Ikke noe kjøpepress der.

I et hjørne satt en prest og duppet. Av og til skvatt han opp, roterte med perlekjedet /rosenkransen i en voldsom fart og sank tilbake i dvale. Vi fikk øl med snacks, dvs poteter bakt i komfyren. I det hele tatt en opplevelse som var lite polert. Trivelig.

Forsøkte å hilse fra deg, men forstod at kona var bortreist for tiden.
Fant forresten bilde av naboene våre blant alle bildene som var festet på veggen.

På kvelden ble været bedre og vi fikk en tur i området, inntil vi ble dradd inn i en taverna der mannen snakket tysk. Kona ville selge oss broderte duker, og mannen heimbrent. Vi kjøpte begge deler. Duken ligger på bordet. Heimbrenten står ved en søppelkontainer i Chania.

Dagen etter ruslet vi rundt i området. Fint område. Været ble strålende utpå dagen. En av turene i boka \"35 fotturer på Kreta\" prøvde vi oss på  (landsbyrundtur fra Agia Paraskevi), men det ble mislykket p.g.a gjerder som var plassert på tvers av stien flere steder pluss et par saukadaver som lå spredte en guffen stank over hele området.

De neste to dagene tilbrakte vi i Agia Nikolaos. Like ved ligger Kritsa med ei fin ravine. To timer hver vei, fin tur.

I Agia Nikolaos fant vi etterhvert et fint hotell med mulighet for parkering. Flott utsikt, palmer helt luksus, og billig. Tydelig at sesongen var over.

Nest siste dag kjørte vi tilbake til Hora Sfakion. Vi hadde lyst på turen til Loutro. Virkelig en fin opplevelse. Passelig langt, litt svett, men et par dukkerter undervegs kjølte ned.

Siste overnatting hadde vi på hotell Vilelmina i Chania. Jeg spurte om opphavet til navnet fikk vite det var etter ei svensk dronning. Veeelding lekkert sted.

Kreta var en fin opplevelse, men det er et gedigent søppelproblem der som myndighetene må ta tak i.

Takk for tipsene.

Neste tur legges kanskje til vårparten.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

bengalow

Hehe, Vilhelmina har vi inte haft någon svensk drottning som hetat, men väl finns den en från Nederländerna, 1890-1948, enligt NE
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

fremo

jeg har aldri vært på Kreta, menlurer på om det er greit å finne overnatting mens man turer seg frem på egen hand?
finnes det turistkontor på de mindre steder?
må man bestille i forkant?

i Italia har dette aldri vært noen problem, men jeg har som sagt ingen erfaring fra Kreta.

skal reise de siste 2 uker av juni.

forøvrig var resten av denne tråden både oppmuntrende, informativ og meget inspirerende!

fred Moerman
---------------------------------------
fred Moerman

Ninette

Det er stort sett ikke noe problem å finne overnatting når du reiser rundt på egenhånd. Noen steder finnes det elvfølgelig ikke tilbud om overnatting, andre steder er det mye turister, og du bør derfor forhåndsbestille. I skoleferien kan det være fullt enkelte steder.

Men for å svare helt generelt, så er ikke dette noe stort problem. Jeg har aldri stått uten overnatting når jeg har reist rundt på Kreta.

På mindre steder er det ikke turistinformasjon. Der ser du etter skilt om \"Rooms to rent\" eller \"Domatia\".

Har du lagt opp reiseruten?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

fremo

tsjaaaa foreløpig har jeg bare flybilletten :-)

jeg tenkte meg til sør-vest kysten. det ser da så fristende ut for en solhungrig, sliten Nordlending.

jeg klamrer meg til \"35 turer på Kreta\" og tar det hele på sparken.

\\f
fred Moerman

Ninette

Da har jeg noe til deg. Sjekk PM :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....