Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes - september 2016 - Kalavryta og Spestes +++

Started by Katherina, 20. Mar 17, 13:41:47

Previous topic - Next topic

Katherina

 :99wywy: Da starter vi på turen til Spestses. En herlig, men også travel dag. Ikke visste vi at vi dro ut dit på det som antagelig er en av de travleste, kanskje den travleste dagen i året på Spestes. Men det kommer jeg tilbake til.
Spetses hadde vært et ønsket reisemål i flere år, men av forskjellige grunner ble det ikke realisert før nå. Så det er vel unødvendig å si at vi var spente. kom det til å svare til forventningene?
Vi var litt usikre på overfarten, for vi hadde hørt om flere muligheter og troppet tidlig opp på kaia utenfor Porto Cheli. Det var en deilig morgen og vi nøt ventetida med å rusle litt rundt. Rundt de fine hotellene nede ved bukta våknet livet gradvis og etter hvert kom også skyssbåtene. Små båter, båttaxier og ferja Katerina Star (fint navn!  :D). Vi valgte ferja. Bilen var parkert, for Spetses er det ikke ønskelig med bilkjøring. Jeg er usikker på hvordan dette er regulert, men jeg har lest at av de som bor på Spetses, så er det bare de som har spesielle behov som får bruke (eie) bil. Der i mot er det massevis av tohjulinger. Det går også an å komme rundt med en av de mange hestedrosjene. Vi hadde uansett tenkt å bare være i Spetses by.


Klar for tur




Vi skuer over til Spetses















Ole

Som vanlig en topp tråd, Katherina! :)
Gleder meg til bilder fra Spetses! Vi vurderer tur dit i oktober....

Katherina

 :99wywy: :kissand: Takk, Ole! Vi hadde en fin dag på Spetses, men rakk bare å være i Spetses by. Vi likte oss godt og besøker gjerne øya på nytt. Skulle vært artig å se mer av den.
Vi fortsetter ferden.




Spetses rykker nærmere og nærmere. Poseidonion Grand Hotel i forgrunn


Poseidonion Grand Hotel


Men først MÅTTE vi ha frokost  :)


Tror Sverre koste seg like mye med maten og utsikten




Taxibåtene hadde en travel dag






Sverre: "Kom å se: Et lite stykke Norge og det her ute på øya!"



Kabi

Koselig gjensyn med Spetses ! Vi tenkte faktisk på deg, Katherina, da vi tok ferja Katherina Star ut dit fra Kosta ;)

Katherina

 :winking: :hfjjk: Koselig gjensyn med Spetses ! Vi tenkte faktisk på deg, Katherina, da vi tok ferja Katherina Star ut dit fra Kosta Så koselig Kabi! Slike ting varmer sjelen å få høre!

Vi fortsetter vandringen. Hilser først på Laskarina Bouboulina (1771 -1825). En av Hellas største og eneste kvinnelige helt fra frigjøringskrigen på 1820 - tallet. Hun har en spennende livshistorie, men nå blir det bare de tørre fakta. Hun var var gresk kommandør og ble etter sin død utnevnt til admiral av den russiske keiserlige marinen. Hun hadde blitt en rik og mektig kvinne gjennom sine to ektemenn, som hun ble enke etter. Selv var hun født inn i svært enkle forhold. Hennes far var blitt fengslet på grunn av sin motstand mot det ottomanske riket og han satt fengsel i Konstantinopel og da moren hennes besøkte han i fengslet i mai 1771 kom Laskarina Bouboulina til verden. Sannelig en spesiell start på livet. Hun ble altså født inn i en revolusjonær familie. Etter at Bouboulinas far døde, tok moren med seg Bouboulina og søsknene og flyttet først til Hydra og seinere til Spetses. 13. mars 1821, 12 dager før den offisielle starten på uavhengighetskrigen, var hun den første til å heise revolusjons banneret. Hun kjempet sammen med de revolusjonære, med hjelp av sin egen flåte på åtte skip til å delta i en blokade av Nafplion. Hun ble arrestert to ganger under borgerkrigen i 1824 og utvist tilbake til Spetses, der hun bodde resten av sitt liv, berøvet sin formue. Bouboulina døde i mai 1825 da hun ble skutt av en enkelt kule i hodet under en krangel med en lokal familie. Hun blir ansett som en gresk heltinne og er blitt beæret på forskjellige måter. Flere steder kan vi finne gater som er oppkalt etter henne og hennes ansikt preget den greske drakmen i tidsrommet 1988-2001. Skipet hennes, Agamemnon, ble donert til den greske stat og hjemmet hennes er innredet som museum.
Vi rakk dessverre ikke å besøke museet. Det får stå på programmet ved et nytt besøk på Spetses.
:kd66: Når vi kommer seilende inn til Spetses kan vi ikke unngå å legge merke til det vakre hotellet helt ned på havna. Poseidonion Grand Hotel er godt kjent for både sin beliggenhet, sin stil, sin nydelige og prisberømte restaurant med råvarer fra egen produksjon og komfort. Hotellet ble bygget i 1914 og total renovert i en fem årsperiode på begynneslen av 2000 - tallet. Samtidig som det har bevart sin egenart, har det de mest moderne fasiliteter og reklamerer med Hellas første spa. Vi følte oss som fremmede fugler da vi tittet vandret litt rundt i salongen. Personalet var riktig koselige. Fortalte litt om hotellet og viste oss ut i den nydelige bassengparken.  :) Bo her neste gang? Det går an å drømme. Er vel ikke akkurat for lommeboka vår.

:)Så bildene.


Laskarina Bouboulina der hun skuer ut over havet.


Velkommen til  Poseidonion Grand Hotel.


Bygget i La Belle Époque stil - "Den skjønne tiden". Fransk stil fra slutten av 1800 - tallet og fram til Den første verdenskrig. 
Denne tidsperioden ble sett på som en gullalder og den var dominert av skjønnhet, nye oppfinnelser og fred mellom Frankrike og nabolandene i Europa.










Han passer vel ikke helt inn i miljøet.


Det var enkelte verk fra en kunstutstilling som ble arrangert i et annet lokale i Spetses.


Legg merke til detaljene





Katherina

 :) Litt til




tror denne het "Himmelstigen" - i hvert fall kaller jeg den det.




kunne godt tatt meg en svømmetur her og kost meg med noe godt på bassengkanten etter på






Farvel og takk for titten!  :winking:

kaka

KariK

Katherina

 :kd66: Vi fortsetter gate opp og gate ned. Må nok tilbake å ta enda mer bilder, for her avløste det ene fotomotivet det andre. Litt mer detaljer? Når jeg ser igjen bildene og gjenopplever turen på den måten, blir lysten til en ny tur sterkere og sterkere. Nå i mai? Vi får se. Jeg får slutte å drømme og komme tilbake til Spetses og bildene.




















valgets kval!

bengalow

Ser ut som ett speciellt, exklusivt ställe. Var det så?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kari

Jo, fint hotell, men ikke Hellas for meg.
Tror jeg hadde stått over luksusen og funnet med et annet krypinn :)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Katherina

 :goodmorning: Ja, Poseidonion Grand Hotel var absolutt av det eksklusive slaget. Det var smakfullt og gjennomtenkt innredet og vi nøt å vandre rundt der inne. Selv foretrekker vi nok den mer enkle stilen.  :blomst3:
:) Vi fortsetter turen rundt i Spetses og beveger oss litt utenfor bykjernen.








Godt å koble helt av og kutte ut alt stress og mas.






Et godt utvalg av alle typer to- og firehjulinger


Vi foretrekker apostlenes hester, men nå begynte vi å lengte etter en skikkelig hvil.







Kabi

Fant denne opplysningen på Poseidonions hjemmeside :

"Celebrating more than 100 years of hospitality
Poseidonion Grand Hotel, which first opened in 1914, was the brainchild of Sotirios Anargyros, a visionary benefactor who was responsible for much of Spetses' development. Furthermore, it represented the cosmopolitan face of the island and soon became one of its famous landmarks, a favourite destination for high society, royalty and wealthy Athenians."
http://www.poseidonion.com/en

Så et sted at det er et 5 stjerners hotell!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...