Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

Anders

Tror ikke dette var ment som noe kunstnerisk mesterstykke... oppfattet det mer som et ballespark fra en ungdommelig gjeng med et litt annet syn på verden enn det som råder i "maktens haller". Likte den, jeg.... de sparker jo alle veier :-)

bengalow

Men träffar inga "baller"...ett billigt försök på att göra sig känd.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Okay :-) Da har de lykkes :-)

polyanna

Quote from: Anders on 27. Feb 15, 21:02:56
Okay :-) Da har de lykkes :-)


Har de virkelig det? Videoen ble produsert/promotert? av en ikke så veldig ung mann som ser ut til jobbe hardt for å 'bli sett'. Som Bengalow antyder. Stusser litt over at den ble sluppet i den greske (engelskspråklige) avisen ToT. Warum? Uansett synes jeg den er like 'ufin' eller usmakelig som de tegningene som ble produsert av Angela Merkel i naziunirform i sin tid. Enten en er grekofil eller ikke. Gir vi simpelthen vanlig dannelse eller 'oppdragelse' fyken? (for å bruke forumspråk :) Eller dreier det seg om situasjonsetikk.. Uansett er det et oppslag som passer utmerket for de populistene som i k k e vil ha de skattereformene som nå fremmes. Som vil motarbeide Varoufakis.

tovenor

http://en.wikipedia.org/wiki/Satire



 
   Synes denne diskusjonen er sklidd litt ut. Det er veldig lett å ha meninger om ditt og datt når en sitter på avstand i ett trygt land og leser forskjellige avisartikler som ofte ikke gir noe hint om hva som skjer i virkeligheten.             
   Jeg som bor her har nesten mistet nattesøvnen og er redd at jeg en dag skal våkne opp til borgerkrig"¦. Den nye regjeringen har i hvert fall ikke vist til nå at  de er har ansvar for ett helt folk og folkets framtid. Og dette er jo bare en repetisjon av alle regjeringer i Hellas, men nå er det faktisk mye mer som står på spill!
Varoufakis er det mange som har gjort til en slags gud som skal redde Hellas fra de "fæle" tyskerene som har gjort alt for å ødelegge Hellas' økonomi"¦det er nok litt mer komplisert enn som så"¦.(derfor viser denne videoen ganske godt hvilken rolle varoufakis spiller) Etter min mening vil han ha ett slags "one mans' show" I Europa hvor enn dette bringer oss. Det finnes mange bedre økonomer i Hellas enn Varoufakis som er villig til å samarbeide for å gjennomføre de reformene som Hellas så sårt trenger"¦.men samarbeid er noe den nye regjeringen ikke vil høre snakk om. De foretrekker å samarbeide med det høyrereaksjonære partiet Anel som bare etter min mening er ett farlig parti. Mange i dette partiet er pengefolk som har sine formuer godt gjemt i banker i Sveits. Mange av de venter på den dagen Hellas skal få drakmene tilbake og de faktisk da kan komme tilbake å "doble" sine penger"¦.
Kan dere bare prøve å forstå hva som kan hende i Hellas hvis vi får drakmene tilbake nå? Hellas er ett land som med veldig lav produksjon og med drakmer  vil import bli nesten umulig, hva vil skje med bankene, hvem skal betale lønninger, pensjoner osv osv.
Pga de politiske partienes har folket blitt delt opp i leirer, det finnes ingen inspirasjon om samarbeid og alle kan vel bare forestille seg hvor farlig det kan være?
Mitt håp er at folk kan bli skikkelig informert (avisene tilhører de forskjellige partiene og skriver stort sett bare usannheter for å fremme sin egen politikk), skjønne hvor viktig det er at det greske folk står sammen om en felles bedre framtid og derfor bli ett land uavhengig av andre lands innblandinger"¦


kaka

Takk Tovenor, for et mer enn engasjert innlegg fra "innsiden". Du berøre meg.
KariK

Anders

Har sansen for Varoufakis. jeg... når det at han forhandler uten slips blir brukt imot han så tyder det på at motparten har ett litt snevert syn på virkeligheten?

tovenor

Tror ikke slipset har noen betydning....for meg kan han ha på seg hva han vil...bare han jobber seriøst med det han har fått i oppgave å gjøre...

Anders

Ja, tror du ikke han gjør det da? Og det med antrekket ble faktisk brukt av både Berlin og Brussel.... han ble liksom ikke tatt alvorlig pga antrekket. Pinlig, spør du meg.....

tovenor

Problemet mitt er at han sier helt forskjellige ting i intervjuer i Hellas enn han sier til den utenlandske pressen....alt virker litt tilfeldig og planløst. Hvis han virkelig klarer å gjøre noe godt ut av dette, kommer jeg til å bli veldig glad....men det jeg har sett til nå har bare gjort meg mer skeptisk....

Anders

Okay..... jeg har bare den utenlandske pressen å holde meg til...

mouche

Takk for et godt innlegg tovenor. Jeg prøver å følge med så godt jeg kan, gjerne ved å lese mest mulig (også) av mere lokale kilder, og ikke minst ved å oppholde meg her i Hellas som jeg har gjort siste måneden. Jeg blir noe bekymret når en politiker blir lovprist fordi han ikke har på seg slips heller enn for sine evner til å kommunisere og forhandle på fornuftig vis med de man står i stor gjeld til og er helt og holdent avhengig av. Mange fokuserer på at mannen er så kjekk, javel, og så da?
Det er sjeldent klokt å bite den hånden som gir en mat for å bruke et litt forslitt uttrykk kanskje, men det er nå faktisk sånn at Hellas, og grekerne, alle sammen, er mer eller mindre helt avhengig av sympati og forståelse fra resten av Europa, men dette innebærer vilje og evne til også å ta noen harde tak som man har gjort, og med en rimelig grad av success, i land som Spania, Portugal og Irland. Disse landene bidrar faktisk også med betydelig midler for å hjelpe Hellas i dag.
Noterer også at en del av de med sterkest meninger i disse diskusjonene har greske navn, men bor i Norge, og der nyter godt av alt hva Norge som nasjon kan tilby av "gode dager" og et utrolig sosialit nettverk/sikkerhet.
For øyeblikket har jeg fem albanere her som bygger grillplass mm, og de var alle på plass 07.30 idag søndag for som de sier; er det vær til det så jobber vi. Dog må det sies at det var en positiv overraskelse at to greske elektrikere dukket op ved 10-tiden for det er helt uvanlig at de gjør. Etter å ha dukket opp startet de dagen med en pause for å så å bli borte en halv time, og deretter en ny pause. Albanerne rister på hodet og synes det er en noe underlig holdning når man får oppdrag i disse krisetider.
Forøvrig meget imponert over det arbeidet albanerne gjør på alle vis,, og deres leder som snakker flytende gresk og engelsk i tillegg til albansk, kan fortelle at han har arbeid i bøkene for 1,5 år i dag og stadig nye opdrag dukker opp. Jeg ahr forøvrig kjent ham i snart fire år og vet hva han står for!

Og nå har jeg vel bannet i kjerka for enkelte, men det får heller stå sin prøve!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...