Logg inn med Facebook eller Google!

Gateselgere i Athen

Started by Ole, 11. Jul 07, 19:19:08

Previous topic - Next topic

Frappe

Ang den olagiliga försäljningen är det en katt med råtta lek hela tiden. Polisen kommer alla varnas och man tar sina väskor, solglasögon mm och går iväg. Och så länge man inte kan ta någon på en gång när man säljer så lallar försäljningen vidare... zxcqqqaaaaaaaa

Camilla

Måne

Jeg ser at dette er en gammel topic, men tenkte dere kanskje var interesserte fortsatt alikevel.

Basert på det jeg har lest i avisene så er gatesalget, spesielt av brente CDer og DVDer fullstendig ulovlig og har strenge straffer. Dette ble innført for ca. 2-3 år siden hvis jeg ikke husker feil. Muligens i forbindelse med \"opprydding\" til OL. Like etter så tok de flere av de som solgte brente cder og dvder på universitetene (ja de sto der også, men dette var grekere, ikke afrikanere), og bøtela en haug med studenter for kjøp av cder. Dette havnet på førstesiden i alle avisene i noen uker. Så var hele greia glemt en lang stund, og sist jeg var på universitetet så sto de der og solgte igjen, men ikke ved et bord som sist: nå bare sitter de og henger i skolegården og prater med studentene.

Når det gjelder afrikanerne man ser i gatene så er det et par interessante ting jeg har fått med meg
1) grekerne jeg snakker med anser dem ikke som et problem. Afrikanerne stjeler ikke, og grekerne kjøper gjerne varer fra dem.
2) så lenge grekerne ikke bryr seg så faller politiet tilbake på den greske \"eh, hva kan man gjøre\"-mentaliteten. De har andre ting å ta seg av.
3) Afrikanerne går i grupper og har alltid 3-4 \"på vakt\" utplassert i området. De klarer derfor å rydde sammen og komme seg unna mye raskere enn politiet klarer å ta dem.
4) Det er mye etterarbeid med å ta en afrikansk gateselger, da de ikke har dokumenter:
5) (Fra aviser:) Gresk asylpolitikk er ufattelig streng. Det er en veldig liten prosent som får oppholdstillatelse, og det er alt for få i følge EU og Europarådet, som stadig vekk klager over Hellas\' asylpolitikk. Hellas gir årlig fullt asyl til ca. 2% av de som søker (mot gjennomsnittlig 20% i Europa), og dette er etter at søkeren har ventet i 2 år på behandling av søknaden. I mellomtiden får søkeren ingen finansiell assistanse og har ikke lov til å arbeide.

UNHCR (FNs Høyestekommisær for Flykninger) har også anklaget Hellas for å ikke har gode nok tiltak og mottak for flyktningene, for å bevisst velge å ikke engang vurdere oppholdstillatelse for \"visse grupper flyktninger\" (all oppholdstillatelse skal vurderes på individuelt grunnlag, aldri gruppe), og for andre ting som å ikke ha tolk tilstede når flyktningene blir vurdert.

Hellas har også tidligere gått ut offisielt og sagt at de kun har religiøse minoriterer i landet sitt, og ingen andre minoriteter (kun illegale invandrere). De trenger derfor ikke å gi minoritetsrettigheter utover fri religionsutøvelse o.l. Det kan hende at dette har endret seg, men jeg har ikke hørt noe om det. Dette er sikkert en av grunnene til at bla. Athens folketall ligger \"et sted mellom\" 3-5 millioner mennesker (rundt 2mill regnes som mørketall - immigranter)

(Fra venner:) Hellas har en \"policy\" om å ta imot *alle* båtflyktninger, fordi nabolandene deres ikke er interessert i dette. Grekere jeg har snakket med virker som om de er stolte av dette, samtidig som de flirer og sier at Hellas også har så streng asylpolitikk fordi de da vet at immigrantene vil flytte seg nordover i Europa ganske kjapt.
Flere jeg har snakket med mener at dette er bevisst politikk fra regjeringen sin side.

Når det er sagt, så har jeg ved flere anledninger sett politet ta gateselgerne, og da gjerne en 3-4 stykker av dem i gangen. Så de har vel \"razzia\" innimellom.

Så, så vidt jeg forstår så har dette fenomenet mange forklaringer. De veldig subjektive (mine venners teorier om regjeringspolitikk) skal tas med en klype salt, men det er ikke sikkert det er så feil det de sier. Jeg har hørt fra venner i UDI at veldig mange asylsøkere i Norge har vært innom Hellas først, og derfor blir sendt tilbake dit.

Mixelite

Det begynner å bli noen år siden jeg leste om en turist som ble arrestert på vei ut av Athen med piratkopierte cder kjøpt til privat bruk, så som turist er jeg litt forsiktig. Dvs. jeg kjøper orginalene :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...